دوشنبه، دی ۱۴، ۱۳۹۴

سه یاداشت خیلی کوتاه در سه فاصلۀ زمانی که در فیسبوک گذاشتم- گیل آوایی




جنگِ شیعه و سنی، طرفِ پیروز ندارد. جنگ شیعه و سنی، یعنی جنگ مسلمان کشان به دست مسلمان است. جنگ شیعه و سنی، یک جنگ فرقه ای ست که راه به نفرت و ویرانی و برادر کشی می برد. مسلمانانِ هر دو فرقه به هر دلیل چه سکوت کنند و چه در یکی از دو سوی این جنگِ نفرت انگیز و مسلمان کشانه قرار گیزند، خواه ناخواه در این جهل و جنایتِ جنایتکاران سهیمند.
در شرایطی هستیم که هر مسلمانی با هر باورِ اسلامی چه سنی چه شیعه چه هر فرقۀ دیگر، برای ناکارآمد کردنِ سیاست جنگ افروزی و بحران سازی و آینده بر باد دهی، باید دست در دست هم، با یک همبستگیِ انسانی، سیاستمداران و نیروها و دولتهای اسلامی را در جنگ و خونریزی پشیمان و نازا کنند.
نفرت افکنی های دینی و جبهه گیریهای سنی و شیعه، فقط برادر کشی و نفرت انسان از انسان بار می آورد و توانایی کشورهای مسلمان را بجای تمرکز بر فقر و نداری و بیکاری و بیسوادی و عقب ماندگی، صرفِ مسلمان کشی و آب به آسیاب کشورهای سلطه گر ریختن، می شود.
همبستگی انسانی، یکی از ضروریترین اقدامی ست که مسلمانان کشورهای اسلامی باید به دور از باورهای دینی/فرقه ای، بنام انسان و دفاع از کرامت، شرافت و حرمتِ انسانی، دست در دست هم علیه جنگ افروزی و نفرت پراکنی، برخیزند. در این کارزار صندلیِ وسطی برای هیچ مسلمان از هیچ فرقه ای نیست! یا در صف نفرت افکنان و جنایتکاران بودن است یا متحدانه علیه این انسانکشی ها و زندگی سوزیها بودن است.
علیه جنگهای سنی و شیعه و نفرت افکنی، بپا خیزیم. امروز می توانیم اما فردا نوبت همه می رسد که بخاک و خون کشیده شوند.

2
داعش، جمهوری اسلامی، اردوغان و دیگرنیروهای اسلامی در خاورمیانه ابزارِ غرب بویژه امریکا برای تغییرات استراتژیک در جغرافیای سیاسی خاورمیانه اند. همۀ نیروهای اسلامی به نوعی آتش بیارانِ همین معرکه اند. بحرانهای خاورمیانه تا رسیدن به چنان تغییرات استراتژیک، نه تنها برطرف شدنی نیستند بلکه به تناسب تضاد منافع کشورهای سلطه گر، نوسان خواهند داشت. هر یک از حکومتها و نیروهای اسلامی تا زمان کارایی در پشبرد هدفهای غرب، توهمات دینی خودشان را می بافند اما در آیندۀ سیاسی خاورمیانۀ بی تنشها و بحرانها، نه تنها جایی ندارند بلکه یکی از بایسته های میرا در جهتِ ثبات سیاسی در خاورمیانه اند.
نکته ای که باید مورد توجه همه مردم خاورمیانه از جمله ایران باشد این است که برای غرب، ویرانیها و مرگ هزاران انسان و فقر و آوارگی در کشورهای خاورمیانه نه تنها مهم نیست بلکه فرصتهای اقتصادی و زمینه های غارتِ بی دغدغۀ خاورمیانه در دراز مدت است. از این رو ضرورتِ به میدان آمدن نیروهای مستقل و مترقی و غیر دینی در خاورمیانه بیش از هر زمان دیگر است. امروز نیروهای غیر دینی و دمکرات مسئولیت تاریخی بعهده دارند.

3
گام به گام یارگیری و صف بندیِ سیاسی در قالب سنی و شیعه مشخص تر می شود. جنگ سنی و شیعه بار دیگر فاجعه ای خونبار نه تنها برای خاورمیانه بلکه بویژه برای ایران در چنته دارد. مسلمانان اگر ذره ای پایبندی به حرمت، کرامت، زندگی انسانی و منافع مردم دارند باید اسلام را به مسجدها برگردانند. اسلام ابزارِ اسارت، نفرت، جنگهای فرقه ای، برادر کشی و صد البته سلطۀ کشورهای دشمن با مردم و منافع مردم است. روحانیت مسلمان مسئول نخست این روزگارِ تباهی و سیاه و آینده بر باد ده است. بیزاری بر این اسلام که اساس تیره بختی و جهل و ناآگاهی و جنایت در کشورهای اسلامی بویژه ایران است

هیچ نظری موجود نیست:

پست ویژه

یک اشاره: هیچ انتخاباتی در حکومت اسلامی، حتی ساده ترین شناسۀ انتخابات در یک جامعه متمدن را ندارد - گیل آوایی

تمام نیرو و توان و تحلیل و تفسیر وقتی از نگاه تغییرِ همۀ حکومت اسلامی و سرنگونیِ آن نباشد، در مسیر تداوم و بقای همین ساختار مافیایی و ...