پنجشنبه، شهریور ۲۰، ۱۳۹۳

یک اشاره کوتاه: بر قدرت یا با قدرت!- کدامیک!؟- گیل آوایی



هنرمند، نویسنده، شاعر و هر فرهیختۀ ادبی/هنری جامعه که موضع گیری سیاسی می کند و در حرکتهای اعتراضی/اجتماعی پا به پای مردم می آید، بیش و پیش از هرچیز باید ظرفیت و جایگاه خود را بخوبی ارزیابی کند" آیا توان آن را دارد که در بزنگاه مبارزات سیاسی/اجتماعی همراه مردم باشد" اگر تا آنجا پیش رفت که باید میان " با قدرت بودن یا بر قدرت" یکی را برگزیند، ظرفیت و توان آن را دارد که با مردم و همراه مردم بر قدرت باشد!؟
خفقان و سرکوبهای هولناک، مردم جامعه را از برخورداریِ از نیروهای بالنده و مترقی سیاسی محروم کرده است و برخوردِ هنرمندان، نویسندگان و هر فرهیختۀ ادبی در چنین شرایطی چنانچه تواناییِ پا به پایی با مردم در کارزار سیاسی/اجتماعی مردم را نداشته باشد!، خواه ناخواه خاکِ رسوایی بر سرخویش می ریزد و سرخوردگی مردم را سبب می شود!
از همین نگاه است که چنین چهره های ادبی/هنری جامعه وقتی با رفتار پوپولیستی، عنکبوت وار بر تارِ ریاکاری ها و فریبکاریهای قدرت(حکومت) یکی به نعل یکی به میخ، عمل می کنند! اولین تاثیر و پرده برکشیدن از درونمایۀ خویش، ناامیدی و ناکارآمد کردنِ مقطعیِ مبارزات مردم را به دنبال دارند!
آیا درستکارانه تر و مسئولانه تر نیست کسانی از اینان وقتی چنین پیامدهایی را با برخوردهایشان فراهم می کنند، دست از پوپولیسم ریاکارانه و ادای پهلوان پنبه درآوردن  بردارند!؟
هر کسی را بهر کاری ساختند!
جای خود یافتن و حریم آن را مسئولانه شناختن و پایبند بودن به آن، یکی از اساسی ترین برخورد هر کس با خود و مردم جامعه ای ست که از آن برآمده است و به آن تعلق دارد.
.
زنده یاد اخوان ثالث در برخورد با درخواست خامنه ای: شاعر بر قدرت است نه با قدرت!

هیچ نظری موجود نیست:

پست ویژه

یک اشاره: هیچ انتخاباتی در حکومت اسلامی، حتی ساده ترین شناسۀ انتخابات در یک جامعه متمدن را ندارد - گیل آوایی

تمام نیرو و توان و تحلیل و تفسیر وقتی از نگاه تغییرِ همۀ حکومت اسلامی و سرنگونیِ آن نباشد، در مسیر تداوم و بقای همین ساختار مافیایی و ...